Le Roi de l'univers/El Rei de tot el món...
Si donc nous voulons que Dieu règne sur nous, que jamais le péché ne règne dans notre corps mortel. Mais faisons mourir nos membres qui appartiennent à la terre, et portons les fruits de l'Esprit. Ainsi, comme dans un paradis spirituel, le Seigneur se promènera en nous, régnant seul sur nous, avec son Christ. Celui-ci trônera en nous, à la droite de la puissance spirituelle, que nous désirons recevoir, jusqu'à ce que tous ses ennemis qui sont en nous deviennent l'escabeau de ses pieds, et que soit chassée loin de nous toute principauté, puissance et souveraineté.
Tout cela peut arriver en chacun de nous jusqu'à ce que soit détruit le dernier ennemi, la mort…
En conseqüència, si volem que Déu regni en nosaltres, no deixem regnar el pecat en el nostre cos mortal; fem morir allò que ens lliga a la terra i fructifiquem en l'Esperit. D'aquesta manera, Déu es passejarà en nosaltres com en un paradís espiritual i regnarà en nosaltres ell sol amb el seu Crist, assegut, Crist, dins nostre, a la dreta d'aquella virtut espiritual que desitgem rebre. Que hi segui fins que tots els seus enemics, que hi ha dins de nosaltres, s'hagin convertit en escambell dels seus peus, i siguin destruïts en nosaltres qualsevol principat, qualsevol potestat i qualsevol força d'aquells enemics.
Tot això pot succeir en cadascun de nosaltres; en nosaltres pot restar destruïda la mort, definitiva enemiga nostra…
Traité d’Origène sur la prière : “Que ton règne vienne.”
Del llibre d'Orígenes, prevere, sobre l'oració
Christ, Roi de l'univers/Crist Rei de tot el món
Déjà plus de 20 siècles que nous — Chrétiens — parlons de l’amour. Nous redisons constamment que l’amour est le critère ultime sur lequel seront jugés les hommes, les structures qu’ils ont créées et toutes leurs réalisations.
Très bien. Mais ce beau langage sur l’amour bien souvent peut cacher le vrai message de Jésus, beaucoup plus direct et pratique.
Il est surprenant d’observer que Jésus prononce très rarement dans les Évangiles la parole “amour”. Il ne le fait pas davantage dans cette parabole où Il nous décrit le sort final de notre humanité.
Nous ne serons pas jugés sur l’amour, mais sur quelque chose de bien plus concret : qu’avons-nous fait lorsque nous avons rencontré sur notre chemin quelqu’un qui avait besoin de nous ? Comment avons-nous réagi devant la souffrance de ces personnes ?
Le plus important dans nos vies n’est pas ce que nous pensons, disons, ou écrivons. Les beaux sentiments et les manifestations tapageuses ne sont pas plus utiles. L’important est d’aider celle ou celui qui est dans le besoin.
Nous nous sentons satisfaits et tranquilles comme la grande majorité des Chrétiens, parce que — généralement — nous n’avons fait de mal à personne.
Mais, selon Jésus — que cela nous plaise ou non — chaque fois que nous fermons les yeux sur les besoins essentiels des autres, chaque fois que nous nous défaussons de toute responsabilité qui n’ait à voir avec nos seuls intérêts, chaque fois que nous critiquons une situation de détresse humaine sans rien faire pour qu’elle évolue positivement, nous préparons notre perte.
La parabole de Jésus nous engage à nous interroger d’une façon très concrète : suis-je en train de faire quelque chose pour quelqu’un ? Quels sont ceux dans mon environnement immédiat que je peux aider ? Qu’est-ce que je fais pour qu’il y ait entre nous davantage de justice, de solidarité et d’amitié ?
L’enseignement décisif de Jésus est celui-là : Le Règne de Dieu appartient et appartiendra toujours à ceux qui aiment les pauvres, les exclus, tous ceux que notre monde veut oublier, et s’engagent activement pour les aider dans leurs besoins immédiats. Voilà ce qui est essentiel et définitif.
Un jour nos yeux s’ouvriront et nous découvrirons alors que l’Amour est effectivement l’unique Vérité, et que là où des femmes et des hommes sont capables de s’aimer et de se préoccuper les uns pour les autres, Dieu est là au milieu d’eux.
Més de vint segles que nosaltres Cristians parlem d’amor. Sempre diem que l’amor serà el criteri últim amb que seran jutjats els homes, les estructures que hauran creat, i totes les seves realitzacions.
Però aquest llenguatge tan maco sobre l’amor pot amagar el missatge més autèntic de Jesús, un missatge senzill i pràctic.
Si ho mirem ben bé, poques vegades Jesús fa servir la paraula “amor”, i no ho fa tampoc en aquesta paràbola on parla del destí final de la nostra humanitat.
Non ens jutjaran sobre l’amor sinó sobre una cosa molt més concreta :
que varem fet quan en el nostre camí ens hem trobat amb algú que ens necessitava ? Com varem reaccionar davant del sofriment d’aquestes persones ?
El més important en les nostres vides no és allò que pensem, diem, o escrivim. Els sentiments bonics o les declaracions cridaneres no serveixen de res. Allò que importa és ajudar a aquell que ho necessita.
Podem quedar-nos satisfets i tranquils com la gran majoria dels Cristians perquè no hem perjudicat a ningú. Però, que ens agradi o no — segons Jesús — cada vegada que hem tancat els ulls sobre les necessitats essencials dels altres, cada vegada que defugim les responsabilitats que no tinguin a veure amb els nostres interessos propis, cada vegada que critiquem una situació de misèria humana sense fer res per que canviï d’una manera positiva, preparem la nostra perdició.
La paràbola de Jesús ens pot ajudar a qüestionar-nos de una forma molt efectiva : Que estic fent ara per algú que no sigui mi ? Quin són aquests aquí mateix que podria ajudar ? Que estic fent per que hi hagi entre nosaltres més justícia, més solidaritat, i més amistat ?
Aquesta és l’ensenyança decisiva de Jesús : el Regne de Déu pertany i pertanyerà sempre a aquells que estimen els pobres, els exclosos, tots aquells que el nostre món vol descuidar, comprometent-se a ajudar-los en les llurs necessitats immediates. Aquí tenim allò que és essencial i decisiu.
Un dia els nostre ulls s’obriran i descobrirem que l’amor és efectivament l’última Veritat, i que, allà on homes i dones arriben a estimar-se i a preocupar-se els uns pels altres, Déu està entremig d’ells.
+ C-M Burillo Henric